DECLAN DE BARRA REVIEWS OUT NOW
A fire to scare the sun - Norran (Sverige) 4 of 5
IrlÀndarna kan sina grejer, det Àr ett som Àr sÀkert. Skickliga musiker, ofta enastÄende sÄngare och grymma lÄtskrivare som i alla tider influerat amerikansk musik och Àven tycks tilltala det skandinaviska vemodet. Declan de Barra behÀrskar den irlÀndska traditionen att skriva hjÀrtskÀrande ballader (ej att jÀmföra med Johnny Logan) med delikat utsmyckade ljudarrangemang av gitarr, cello och fiol. Men han lÄter sig Àven influeras av indisk musik och lyckas fÄ den att smÀlta in pÄ ett underbart sÀtt. Men frÀmst Àr det hans röst som imponerar. Den Àr svulstig och rik. Faktum Àr att han skulle kunna extraknÀcka i vilket symfonihÄrdrocksband som helst utan att behöva skÀmmas över det. Jeff Buckley kÀnns lika trolig att hitta i Declans skivsamling som Led Zeppelin och Donovan.
- Per Strömbro

A fire to scare the sun - VĂ€sterbottens Folkblad (Sverige) 5 of 5
PASSION. Han har tidigare blivit bĂ„de jĂ€mförd med, och kritiserad för att försöka lĂ„ta som Jeff Buckley. Och det Ă€r klart, den berömda avundsjukan gör att folk djĂ€vlas och vill smitta av sig med sin missunnsamhet. Lyssnar man bara till de Barra sjĂ€lv Ă€r det inte bara Buckley tankarna hamnar hos. Han har Ă€ven passionen hos Thom Yorke i exempelvis ”Until the morning comes” och i ”57 years” finns en desillusion eller till och med frustration som ligger inbakat i endast en sorts pizza, kallad 16 Horsepower.
”A fire to scare the sun” kĂ€nns bĂ„de politiskt korrekt och aningen hippieaktig i sin ekologiska pappersförpackning, men pĂ„ ett bra och vĂ€lkommet sĂ€tt.
- Anna Östman

A fire to scare the sun - Groove (Sverige) 4 of 5
Declan mÄste vara en vÀldigt sympatisk person, Àr min reaktion nÀr jag innan lyssnande lÀser igenom pressbiografin. Jag kÀnner direkt att vi Àr lite beslÀktade nÀr han sÀger att han inte vill förklara lÄtar, för alla har sin egen upplevelse och han anser det respektlöst mot lyssnaren att ange ett facit. Att skivans fodral Àr gjort av Ätervunnet papper ger ytterligare pluspoÀng. Min utgÄngspunkt var sÄlunda vÀldigt positiv. Jag Àr glad att kunna meddela att den inte behövde Àndras.
Det Ă€r nĂ€mligen en sympatisk platta. Mest plats tar Declans behagliga röst och hans akustiska gitarr. Att han Ă€r frĂ„n Irland har ocksĂ„ sin plats i musiken som i nĂ„gra lĂ„tar berikas med snabbare rytmer och fiolmelodier. Även om jag tycker mest om de softa gitarrlĂ„tarna hade de blivit trĂ„kiga utan det irlĂ€ndska.
Lite folk, lite flum, mycket fint. Det Àr musik för tedrickande, för livsfilosoferande och för tandlÀkarvÀder. Tur att det Àr höst.
- Anna Gustafsson